Articles (مقالات)

سکس در تاریخ

 سکس در تاریخ

قسمت هفتم

سکس در روم باستان

در سیستم اجتماعی رومیان که عمدتاً پدرسالاری بر آن سایه افکن بود مفهوم ” مردانگی ”  نه تنها در رتق و فتق نظام کشوری  کاربرد داشته بلکه در کیفیت  روابط اتاق خواب آنان نیز بی تاثیر نبوده است.

سیستم مذهبی حاکم بر جامعه قدیمی روم چه در غالب  اعتقادات عمومی و چه فرقه های خصوصی  نگاهی مثبت بر رفتار جنسی داشته  مفهوم ” سکس ” از  جایگاه مهم و ویژه ای در اعتقادات آنان بهره مند بوده  است وافراد با اهداف متفاوت اعم از تقویت نیروی تولید مثل ، سلامت جنسی و … مراسم مذهبی ویژه ای را انجام میدادند

دیدگاه رومیان در باب برهنگی با نگرش یونانیان که بحث آن رفت تفاوت  داشته است . اگر در ادبیات و فرهنگ و هنر یونان  وصف بدن های زیبای برهنه بسیار میشده  و مردان تنومند با بدن های برهنه روغن زده در ورزشگاه های حاضر میشدند  یا شمایلی از بدن هایشان در تصاویر و مجسمه ها به نمایش درآمده است  لیکن در روم این نوع از برهنگی کمتر دیده شده است به عنوان مثال رومیان   به وقت انجام تمرینات ورزش پارچه ای شال مانند بخش دستگاه تناسلی و باسن را  آنها را میپوشاند. از آنجایی که اسیران  جنگی و بردگان بودند که  در انظار برهنه نشان داده میشدند لذا برهنگی  آزاد مردان یا آزاد زنان  نوعی هم گونگی با این قشر از جامعه تلقی میگشت که با تشخص اجتماعی آنان منافات داشت .

آلت تناسلی در ادبیات رومی به عنوان سمبل مردانگی از جایگاه ویژه برخوردارو ابزار و مجسمه هایی  که  به شکل آلت تناسلی مرد از گذشتگان  بدست آمده  نشان از این اهمیت دارند . به باور رومیان قدرت جادویی در الت تناسلی مرد موجود است که نقش محافظتی از بلیات شیطانی دارد. مجسمه پریاپوس  نشانگر خدای باروری ، حاصلخیزی و مردانگی  ، مردی با الت تناسلی بسیار بزرگ را نشان میدهد که با ترازو در حال وزن کردن آلت تناسلی خود میباشد. مجسمه پریاپوس در باغ و مزرعه یا جایی که خطر دزدی میرفت قرار داده میشد تا بدین سان  برکت فزونی ، و دشمن فراری گردد. قهر و غضب پریاپوس بر افراد سبب نعوظ طولانی مدت بدون توانایی رهایی از تنش جنسی  که نهایتاً  رنج و درد و مصیبت برای او همراه داشته تصور میگردیده است . گفته میشود نام  بیماری ” پریاپسیم ” برگرفته از مجمسه خدای پریاپوس میباشد. در بیماری پریاپسم در مرد نعوظی تجربه میگردد که طولانی مدت و دردناک بوده و رهایی از آن به راحتی میسر نمیباشد .

مردان رومی در داشتن رابطه جنسی با هم جنس خود آزاد بوده  فرد لذت گیرنده فاعل و فرد لذت دهنده مفعول نام گذاری شده بودند . منزلت فرد مفعول  به  دلیل بهره گیری از بدن به منظور لذت بخشی به دیگری  دون  و لذت بری از لذت دادن به دیگری نشانه ضعف قلمداد میشده است .

سکس در زنان رومی

در سیستم اجتماعی رومیان زنان میبایست رفتار جنسی را در چارچوب خانواده و در تنها در زندگی زناشویی تجربه میکردند تا منزلت زنانه انان خدشه دار نمیگردید . بکارت مقوله ای  بس پر اهمیت در  راستای حفظ ارزش های خانوادگی محسوب میگشت و به مانند مردان فاحشه ،  زنان روسپی که از بدن برای لذت بخشی به دیگران استفاده میجستند فاقد اعتبار اجتماعی و همچنین حمایت های قانونی بودند.

مقوله پوشش و برهنه بودن زنان را میتوان با رویت کیفیت مجمسه های رومی مورد بررسی قرار داد . مجسمه های زنان روم باستان  کاملاً برهنه نبوده و معمولاً پارچه ای بخش دستگاه تناسلی رامی پوشانده لیکن بخش سینه ها در اختیار مشاهده عموم قرار داشته است . سینه ها ی کوچک و باسن های بزرگ به عنوان  سمبل هنرهای اروتیک رومی  علاقه مندی و سلیقه جنسی مردان آندوره را نمایانگر است. سینه های درشت مذموم و نا خوشایند در نظر مردان بوده و سکسی  بودن  سایز سینه با  هم اندازگی آن با ” سیب ”  ارزیابی میگشته است  .سینه در فرهنگ روم باستان علاوه بر نقش اروتیک ، سمبل تغذیه ، آرامش  و نیز حیات  قلمداد میگشته است . با باور پیشروان مذهبی نوشیدن از  جام ها و کاسه هایی  به شکل سینه طراحی شده بودند در مداوا ی بیماریهای انان چاره ساز بوده است . گفته شده چنانچه  افراد پیری که  در شرف مرگ هستند  از این نوع جام ها ی سینه مانند شیر پستان  بنوشند حیات دوباره درزندگی بعدی پیدا خواهند کرد.به  نقش درمانی شیر سینه زن در باب دردهای مزمن گوش و چشم در علوم پزشکی رومیان اشاره رفته تا جاییکه قرار دادن  و پیچاندن سینه بند زن بر روی سر برای درمان سر درد توصیه گشته است.

برهنه سازی سینه ها از جمله رفتارهایی است که زنان رومی علی الخصوص مادران به منظور جلب نظر رحمت و لطف خداوند یا به نشانه عزاداری در روم باستان انجام میداده اند . برهنه کردن و ضربه زدن به سینه ها به گاه سوگورای گفته میشود که به شکل سمبلیک تولید شیر و تغذیه مرده را منظور داشته است. مسلماً هویدا سازی سینه ها در شرایط عاطفی ویژه ، نیت جنسی و تحریکی نداشته بلکه به منظور استفاده از قدرت زنانه در جهت کسب شفقت آسمانی انجام میپذیرفته است.

در باب پوزیشن های جنسی گفتنی است از بیش از 90 مدل رفتار جنسی در ادبیات و هنر رومیان سخن رفته است . یکی از آثار ادبی رومی متعلق به اوید به نام ” هنر عشق ورزیدن ” است که با ظرافت ویژه به شرح آداب نزدیکی  پرداخته است. از سویی مشهور است امپراطور روم بنام تیبریوس صاحب مجموعه کاملی از دستورالعمل های رفتار جنسی و نیز نقاشی بوده است که  در آن نشان میدهد آتالانتا مشغول انجام سکس دهانی برای ملگار میباشد که به نظر تیبریوس بی نهایت ارزشمند ارزیابی گشته بوده است. لازم به ذکر است از آنجایی که  روم باستان  علم ستاره شناسی با زندگی مردم عادی گره  عمیقی خورده بود لذا رومیان در رفتار جنسی خود نیز بسته به اینکه متولد چه سالی میبوده اند مبادرت به انجام نوع ویژه ای از پوزیشن جنسی میکردند.

از آنجایی که برده جزیی از مایملک رومیان به شمار میامد صاحب برده اجازه داشت هر گونه تقاضای جنسی از برده خود داشته باشد و حتی به زور با او همبستر گردد و برده ها از حمایت قانونی بهره مند نبودند لیکن اگر برده ای مورد تجاوز فرد دیگری غیر از مالک خود قرار میگرفت مالک برده میتوانست از مقامات قانونی طلب خسارت نماید. ازامکان  رابطه جنسی زنان آزاده با برده ای زن یا مرد خود اطلاعات معتبری در دست نیست .

دنباله مطلب در شماره بعد….

در خاتمه متذکر میگردد به منظور  اخذ اطلاعات جنسی هرهفته بیننده برنامه تلویزیونی  ” خط قرمز ” که شنبه ها ساعت 9:30 شب از شبکه   تلویزیون های ایرانی  ” تن تیوی “پخش میگردد باشید.

شاد و پیروز باشید و شعار همیشگی را در گوش که : ” سکس بهتر ، زندگی بهتر

Please follow and like us:

Leave a Reply

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)